<b><b><b><b><b>Memancing di</b></b></b></b> <b><b>Perlis</b></b></b></b <b>...</b> - Memancing di Perlis

softthedown | 16:13 | 0 comments

Posted: 08 Jun 2014 12:00 AM PDT

Hari ini genap seminggu saya tinggal di negeri Perlis. Banyak perkara yang kena belajar dan adjust.

Pertama - cuaca hangat yang amat. Airkon 16 darjah 'full blast' pun tak rasa apa. Petang semalam ada hujan renyai sikit dan cuaca ada sejuk sikit.

Kedua- kena belajar untuk faham loghat orang sini.

Ketiga - mencari tempat yang sesuai untuk membeli barang keperluan rumah , servis kereta, gunting rambut dsb.

Berikut adalah beberapa keping gambar dengan sedikit cerita di bawahnya. Sesetengah gambar itu sudah tersiar dalam fesbuk saya.

Gambar 1: Nasi lemak ni berharga 30 sen sebungkus. Kata taukeh, harganya baru naik seminggu lalu dari 20 sen.

Gambar 2:  Rupanya Perlis ada gula sendiri.  Bertapis pulak tu ..

Gambar 3: Hari ke dua (Rabu) saya ke nat (pekan sehari) di Beseri. Banyak barang-barang yang eksotik yang tidak jumpa kat Seremban ada dijual di sini. Antaranya pekasam, kuih tepung bungkus dan pulut dakap.

Gambar 4: Ada sesiapa yang tak faham maksudnya ? Nombor telefon Pak Itam saya gelapkan sebahagiannya untuk mengelakan dia diserbu oleh pembeli.

Gambar 5: Hari Ahad, saya pergi memancing di Kuala Perlis dengan kawan yang berasal dari Perlis tapi duduk di Putrajaya yang pulang sekejap ke Perlis.

Gambar 6: Nampak tak budak yang naik motor tu sambil berdiri. Sebenarnya mereka memandang ke laut untuk memerhati belangkas dari atas motor. Cekap betul mata mereka mengalahkan burung helang ..

Gambar 7: Saya makan bihun sup dengan abc di restoran dalam setting yang asli dalam hutan nipah.

Gambar 8: Sudah seminggu saya tidak dapat memeluk cucu-cucu saya ...

Walaupun hati sayu bila terkenang dan terbayang  keletah dua orang cucu saya dan juga keadaan rumah dan tanaman yang ditinggalkan, namun perasaan itu semua menjadi kecil berbanding kegembiraan dapat kembali tinggal sebumbung dengan Makngahnya dan anak-anak yang masih bersekolah.

Blogger - <b>Memancing di Perlis</b> - Pancing Perlis

Posted: 07 May 2014 12:59 PM PDT

Semalam kaknab dan suami pi tengok orang mancing air tawar kat kolam di perlis, tempatnya Bukit Cabang. Kami sampai dalam pukul 10 malam. sampai saja di sana, ada lori sedang menurunkan ikan ke dalam kolam, ikan yang mereka turunkan ialah patin, rohu dan tongsan. Ini lah pertama kali kaknab dan suami tengok orang mancing kolam berbayar.

Adik kepada biras kaknab mancing, yuran yang dikenakan 1 jam 10 ringgit kalau 2 jam 18 ringgit. dia ambik   2 jam. Umpan yang dia guna ialah dedak 929 dicampurkan dengan perisa pandan  di campur dengan sedikit air,. dia menggunakan spring bom untuk mengepal dedak Kat mata kail dia cucukan polyethene bulat2 kecil.

Tapi kan, walaupun ikan banyak dalam kolam, malam tu kami tunggu sampai pukul 2 pagi, sapa pun tak nampak tarik ikan, dekat nak nak balik baru nampak sorang tarik ikan keli 2.5 kilo. mungkin ikan dalam kolam pening pening lalat sebab baru diturunkan dengan papn gelongsor.

ikan patin sedang diturunkan ke kolam

ikan patin

ni lah size ikan rohu yang diturunkan laling kecik pun dalam 1 kg.

melompat2 ikan rohu

ikan rohu

sedang mengepal umpan ke bom spring

dedak

umpan dah siap

menunggu dengan sabar

beginilah rod stand tepi kolam

<b><b>Memancing di Perlis</b></b></b></b></b> - Pancing Perlis - Blogger

Posted: 04 May 2014 12:00 AM PDT

Kedua- kena belajar untuk faham loghat orang sini.

Gambar 2:  Rupanya Perlis ada gula sendiri.  Bertapis pulak tu ..

Gambar 8: Sudah seminggu saya tidak dapat memeluk cucu-cucu saya ...

Pancing Mania Blog::
Kami menyediakan berita terbaru dan live mengenai aktiviti - aktiviti Memancing dan tip memancing Malaysia dan negeri - negeri di Malaysia dengan percuma. Tinggalkan komen anda di kotak komen untuk Support Blog ini!